Monday, October 12, 2009

Tanam Anggur

Jangan ku dipandang hina
Hanya kerna aku penganggur

Jangan pula ku dilupa
Hanya kerna aku penganggur
Aku hanya insan biasa
Ingin juga hidup bahgia

(***)
Ohoo... nasibku
Aku penganggur
Ohoo... nasibku
Aku penganggur

Puas sudah mencari kerja
Memang nasib aku penganggur
Masih belum diterima
Memang nasib aku penganggur

Hasrat hati ingin membantu
Menjaga orang tua ku
(ulang ***)

Aku anak berbudi bahasa
Walaupun aku penganggur
Hormat kepada orang tua
Walaupun aku penganggur

Mungkin esok ataupun lusa
Aku akan mendapat kerja
(ulang ***)


Tepat jam 5 ptg jumaat 9/10/09 aku melangkah keluar dari bangunan TMnet Cyberjaya sambil bibir bersiul2 lagu Allahyarham Sudirman yg x kurg popularnya masa zaman kehebatan arwah. Aku jd bdk uia ptama HSBB batch 9 yg blah meninggalkan TM setelah kurang lebih 3 bulan melapor diri. Mulanya plan nk keje ngn TM ni lbh kurg sthun nk cr pengalaman katanye, tapi lepas diberi penempatan kerja dan aku ditempatkan kat networking area, adeh perasaan x bleh blah trus dtg. Sejak blaja ak mntk simpang dpt kompeni2 ntwrking2 ni main2 ngn router dan aku lsg x anta resume ke kompeni2 yg asasnye ntwrking last2 kne gak kt TM, mmg la mcm org slalu kata “kita akan slalu dpt bnda yg kita x suka” (aku x suka bini cantik -monolog spontan ketika menulis baris ini..errr??)

Dengan kebosanan xde keje kt opis lbh kurg 2 bulan lamanya aku mencongok je dok kt meja menghadap intenet ari2 tetiba aku dpt satu sms berantai mengatakan UIA ngn MIMOS offer scholarship utk Master program dgn elaun yg agak menarik perhatian aku lantas tanpa membuang masa aku pon meng’apply dan Alhamdulillah rezeki Allah aku diterima bersama2 beberapa org kwn yg lain. Lepas istikharah (yang mana aku mimpi dok dlm dewan kuliyah-Subhanallah!) aku mengambil keputusan menghantar notis berhenti berakhir pada 10/10/09, sengaja aku pilih tarikh ni sbb ak nk konvo sbg penganggur haha. Entry psl konvo akan menyusul kemudian.

Ape pon skang aku akan bercuti lama sebelom stat pengajian dlm awal bulan doblas, kepada kawan2 yang masih bekerja dkt TM selamat maju jaya diucapkan, keje elok2 klo rs x ble blah sila ikot langkah aku haha. Utk Pojie n Amrul rakan satu opis ngn aku diharap korg x merindui kehilangan aku, jgn x turun solat kt surau banglo dah klo xde aku nk ajak. Aku nk blk kg tanam pisang tolong org tua aku, callo bette.

Azizul Amri Ahmad Salleh, C1363E, Assistant Manager Network Global, IPNOC, TM signing off.


Bangunan TMnet Cyberjaya


Di dalam Opishku (pojie di disitu)


Workstation@cybercafe aku

6 comments:

  1. :) congratz smbg Master..slmt smbg bljr lg.. :)

    ReplyDelete
  2. asma: thanx;)
    kirin: sila kontek dgn pihak HR Tm ye bkn saye, klo nk join kelab penganggur sila la kontek saye

    ReplyDelete
  3. one cannot help to wonder why the phrase "kita akan dapat benda yang kita x mahu" always become a jinx and hunt all human being life?is it a karma because of our "resistent" to do the things we don't like to do?or is it because the best is yet to come?-patient is the best medicion-.

    ReplyDelete
  4. salam amri! wow bravo congrats! sungguh bangga k afi!that's very2 good! come and join the pool of 'us' later on ek? k afi always know that you can do it from the beginning i taught u!

    ReplyDelete
  5. Thanx kak afi.. InsyaAllah Oxford plak lepas ni :)

    ReplyDelete